Frühere Projekte - sinokultur

Angelika Li: Exhibition with Oscar Chan Yik Long

oscar-chan-angelika-li-photo-2024-1.jpg

The Hong-Kong born, Basel-based curator Angelika Li and Hong-Kong born, Helsinki-based, artist OSCAR CHAN YIK LONG created the exhibition project To Sleep and Wake Unafraid which will be exhibited in the PF25 space in June 2025 in Basel.

The exhibition draws on the liminal hours before sunrise—moments that stir deep emotional currents in both the conscious and unconscious. For Chan, these early hours resonate with those navigating complexity and difference in their lived realities, while also evoking a universal longing—and right—for safe spaces of self-understanding, healing, and growth.

The exhibition reflects on the relationship between action and identity: how daily gestures and routines shape both body and mind, and how these elements influence and transform one another. Drawing on the philosophy of traditional Chinese medicine, it explores the dynamic interplay between physical and emotional states.

Together with the artist, the curator developed concepts for a new cycle of paintings and installations that will transform the PF25 space.

This exhibition marks the opening chapter of Oscar’s two-part solo exhibition series, unfolding between Switzerland and Lithuania. The second chapter, titled ‘They Always Look from an Imagined Above’, will be presented at the Radvila Palace Art Museum in Vilnius this November — his first solo in a museum.

OSCAR CHAN YIK LONG (b. 1988) is a Hong Kong-born artist with a versatile international practice focused on site-specific painting installations and drawing. Although Oscar often uses ink for immersive painted environments and for drawings, and although he often refers to East Asian mythology in his work, he has very little training in classical Chinese ink painting. His image world and his visual handwriting are his own. 

Angelika Li is a curator from Hong-Kong, based in Basel since 2017. She co-founded in 2018 with Donald Mak PF25 cultural projects, a non-profit organisation which aims to build mutual understanding, to develop an intercultural network and to generate creative energies between Basel and Hong Kong. Angelika is also the founder and curator of the exhibition series 'Homeland in Transit' channelling narratives and imaginations of ‘homeland’ from Hong Kong perspectives: boundaries, roots, diaspora, cultural identity, colonial ideologies, displacement and interweaving them with experiences and voices from other parts of the world. Before moving to Switzerland she was the founding director of MILL6 Foundation in Hong Kong bringing it to ICOM museum status and achieving the Award for Arts Promotion by Hong Kong Arts Development Council in 2016. Angelika holds a BA in History of Art and Architecture from the University of Reading, and an MA in Cultural Management from the Chinese University in Hong Kong. 

Jiaxi Han: Forschungsprojekt

jiaxi-han-portrait.jpg

Die chinesische Künstlerin Jiaxi Han (*1993) beginnt im Frühjahr 2025 ihr Forschungsprojekt Identifizierung der Auswirkungen der modernen Welt auf traditionelle Miao-Batiktechniken.

Ihre Heimatstadt Guizhou, China, ist eine der Schlüsselregionen, in der die Batiktechniken der ethnischen Minderheit der Miao (苗族蜡染) seit Generationen weitergegeben werden. Die komplizierten Batikmuster, die mit einem Wachsmesser (蜡刀) hergestellt werden, sind oft von der Geschichte des Miao-Volkes, der Natur, dem täglichen Leben und kulturellen Symbolen inspiriert. In den letzten Jahren hat das traditionelle Handwerk als immaterielles Kulturerbe an Bedeutung gewonnen. Viele Miao-Frauen, die oft nur begrenzten Zugang zu Bildung und modernen Arbeitsmöglichkeiten haben, beleben die Batikpraxis wieder und schaffen so einen Ausgleich zwischen wirtschaftlicher Unabhängigkeit und kultureller Bewahrung.

Der Druck der Modernisierung und Kommerzialisierung hat jedoch sowohl die traditionellen Muster als auch die Techniken beeinflusst. Während einige Innovationen entstanden sind, ist es schwierig, die traditionellen Motive an die jüngeren Generationen weiterzugeben.

Mit diesem Projekt möchte Jiaxi den aktuellen Stand der Miao-Batik dokumentieren, das Leben und die Arbeit der Kunsthandwerker aufzeichnen und erforschen, wie traditionelle und moderne Einflüsse nebeneinander bestehen. Das Endergebnis wird eine Videodokumentation, einen Text und Batikarbeiten umfassen - sowohl ihre eigenen als auch von den Kunsthandwerkern geschaffene Werke. Das Projekt soll auch die Bedeutung zeitgenössischer Batikkreationen hervorheben und die Wertschätzung für die kontinuierliche Arbeit der Miao-Frauen neben den traditionellen Designs, die heute in Museen oder auf Märkten für Sammler gefeiert werden, fördern.

Jiaxi Han (1993), die der Buyi-Ethnie angehört, ist im Südwesten Chinas geboren und aufgewachsen. Sie erwarb ihren Bachelor- und Master-Abschluss in Bildender Kunst an der Academy of Visual Arts der Hong Kong Baptist University und absolvierte einen Austausch an der Akademie der Schönen Künste von Bologna in Italien. Außerdem erhielt sie 2021 einen Master of Transdisciplinary Studies an der Zürcher Hochschule der Künste.

 

sinokultur Newsletter abonnieren…

Es müssen alle Felder ausgefüllt werden.